Na czym polegają logopedyczne badania przesiewowe?
Logopedyczne badanie przesiewowe nie jest pełną diagnozą logopedyczną. Jest to protodiagnoza. Jej celem jest wyłonienie z grupy dzieci, które prezentują różnego rodzaju trudności językowe oraz wstępne określenie, na czym te trudności polegają.
Badania przesiewowe mogą mieć różną formę, m.in.:
– obserwacji dzieci podczas zajęć w grupie i w czasie zabaw swobodnych,
– indywidualnej (lub przeprowadzanej w niewielkiej grupie) rozmowy z dzieckiem/dziećmi,
– konsultacji z wychowawcami grup lub innymi specjalistami pracującymi z dziećmi w przedszkolu.
Podczas przesiewowego badania logopedycznego nie są oceniane wszystkie funkcje rozwojowe dziecka. Ocenie poddawane są przeważnie:
– rozumienie i ekspresja mowy,
– artykulacja,
– budowa i sprawność artykulatorów,
– miofunkcje (oddech, połykanie).
Przesiewowe badanie logopedyczne jest podstawą zakwalifikowania dziecka na terapię logopedyczną.
Wyniki tej protodiagnozy są weryfikowane podczas kolejnych spotkań z dzieckiem.
Marta Smarzewska-Złotnik
logopeda