yes

W roku szkolnym 2023/2024 z inicjatywy logopedy pani mgr Marty Smarzewskiej-Złotnik przedszkole bierze udział w ogólnopolskim projekcie logopedycznym pod hasłem: Alfabet logopedyczny.

Projekt ma na celu dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy oraz wdrażanie profilaktyki logopedycznej.

K- kostka

W lutym przedszkolaki ze wszystkich oddziałów wykonały zadanie „K- Kostka”, którego celem było usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych. Zadanie polegało na rzucaniu kostką i wspólnym wykonaniu ćwiczeń artykulacyjnych przypisanych do liczby oczek.

W styczniu przedszkolaki ze wszystkich oddziałów wykonały zadanie: „F- Fryzjer”.

Celem zadania było kształtowanie prawidłowego toru oddechowego i wydłużanie fazy oddechowej. Polegało ono najpierw na wycięciu, po wyznaczonych liniach, włosów lub brody papierowej postaci, a następnie na dmuchaniu na szablon w różnorodny sposób (krótko – długo, buzią – nosem, delikatnie-mocno).

W listopadzie przedszkolaki zrealizowały kolejne zadania z Alfabetu Logopedycznego: grupy II i III „Z – Zgadywanki Słuchowe”, grupa I –  „T-Tajemniczy woreczek”.

Zadanie Średniaków i Starszaków, którego celem było rozwijanie percepcji słuchowej, polegało na rozpoznaniu dźwięku prezentowanego z odtwarzacza multimedialnego oraz odnalezieniu pasującej do niego ilustracji.

Największe poruszenie w obu grupach wywołał ryk lwa oraz… płacz niemowlęcia 😉

Maluchy również rozwijały wrażliwość słuchową, ale także usprawniały aparat mowy. Ich zadanie polegało na wylosowaniu z woreczka jednego zwierzęcia i zaprezentowaniu dźwięku, jaki ono wydaje. Reszta grupy chętnie powtarzała prezentowany odgłos, przy okazji ćwicząc aparat artykulacyjny. 

Marta Smarzewska-Złotnik, logopeda

Dzieci z oddziału II i III (Średniaki i Starszaki) wykonały ćwiczenie oddechowe zatytułowane „A-Ale plama”, wzmacniające mięsień okrężny ust. Zadanie polegało na rozdmuchiwaniu kleksa z farby za pomocą słomki. W ten sposób przedszkolaki stworzyły piękne jesienne drzewa.

Marta Smarzewska-Złotnik, logopeda